Sukellusloki 2017

25.11.2017 Vessöö, eteläpääty

Uusi yritys suunnistukselle.Nyt onnistui. Ihan mukava näkyvyys, 5-6 metriä. Vesi 3 astetta, samoin ilma. Ei edes satanut mitään taivaalta ja keli muutenkin ihan mukava. Tehtiin potkuparimittaukset uudestaan, suunnistettiin sinne ja takaisin, tehtiin kuviota ja kaikkea mukavaa. Muutamia ahvenia kävi näyttämässä meille raitojaan. Aika mukava sukellus.

11.11.2017 Emäsalo Edelsviken

Koetettiin tehdä AOWD-kurssin suunnistusta. Pinnalla saatiin käytyä kompassa läpi, mutta vedessä-osuus meni kyllä vähän heikommin. Näkyvyys todella surkea etelänpuoleisin kovan tuulen vuoksi. Aallokkoakin hiukan suojaisesta paikasta huolimatta. Myös painotuksen kanssa oli pikkuisia ongelmia. No, sukellettiin kuitenkin pullot 50 bariin. Onnistuin rikkomaan kuivahanskani mittanauhan reunaan sen verran huolella, että vettä lorotti hanska ja hiha läpimäräksi. Tästä reissusta ei lauluja kirjoiteta. Vedessä n. 40 min, vesi 6 astetta, ilma 4 astetta. Vettä sataa reippaasti.

4.11.2017 Vessöö, uimaranta

Arskan kanssa testailusukellus. Mulla oli päällä 5mm neopreenikuivapuku, jonka ostin joskus rikkinäisenä ja korjailin pikkuhiljaa. Paksun neopreenin vuoksi laitoin alle vain urheilukerraston ja ohuen fleecepuvun ja hyvin tarkeni viisiasteisesta vedestä huolimatta. Pukuun mahtuisi todennäköisesti myös tavallinen weezle-aluspukuni, sillä yhdistelmällä tarkenisi varmaan vaikka pohjoisnavalla. Puku piti myös vedet oikealla puolella pukua, joten korjaus on onnistunut hyvin. Painoja olin laittanut varmuuden vuoksi 12 kiloa, siinä oli jo liikaakin. Arska treenaili painojen pudotusta rantavedessä. Kaloja ei nähty. Veden alla reilu puoli tuntia.

28.10.2017 Hollola, Tiilijärvi

Märkää lunta maassa parikymmentä senttiä, ilma asteen verran plussan puolella. Päätettiin kuitenkin jatkaa AOWD-kurssia, luonnollisesti kuivapuvun avovesi-osuudella. Noh, näkyvyys osoittautui todella huonoksi paikkaan nähden, ehkä kaksi metriä, eikä neljäasteinen vesi auttanut asiaa yhtään. Pysyttiin kuitenkin kaikki kuivina ja saatiin tarvittavat taidot tehtyä. Ehdittiin jopa sukeltaa hieman, mutta ahvenparvet jäivät näkemättä.  Veden alla n. puoli tuntia.

21.10.2017 Porkkala, keittokatos

Jo aikoja sitten aloitetun kuivapukukurssin viimeinen sukellus asiakkaalle. Sukelluksia on tehty kimpassa jo jonkin verran, niin että kurssisukellus oli enempi muodollisuus. Tehtiin kuitenkin vaadittavat taidot ja sen jälkeen aivan mahtava sukellus kallioilla. Nähtiin todella paljon katkarapuja, neuloja, tokkoja ja vaikka mitä. Näkyvyyskin ihan kohtuulliset viitisen metriä. Vedessä n. kolme varttia. Veden lämpötila 9 astetta, suurin syvyys n. 13 metriä.

Lähikuva särmäneulan päästä

15.10.2017 Kitee, Valkiajärvi

Metsästyreissun paluumatkalla poikettiin pienellä sukelluksella reitille osuvan Valkiajärven kirkkaissa vesissä. Päädytiin kauemmalle rannalle ja ihan sukelluksen aluksi ihmeteltiin upotettuja veneitä ja rannan uponneita muita. Näkyvyys osoittautui tälle paikalle hiukan heikohkoksi, alle 10 metriä, mikä johtunee koko kesän ja syksyn jatkuneista runsaista sateista. Nähtiin kuitenkin paljon rapuja, ahvenia yms mukavaa. Vajaa tunti vedessä, vesi 6 asteista, suurin syvyys n. 10 metriä.

Uppotukkeja lähtörannan läheisyydessä.

19.8.2017, Iso Melkutin

Pitkästä aikaa ansaitsemistarkoituksessa sukeltamaan. Muutamalle asiakkaalle ohjattua sukeltamista. Mm ensimmäinen sukellus Suomessa. Totuteltiin kylmään ja sameaan veteen ensin rannan läheisyydessä ja siitä sitten pikkuhiljaa pitemmälle. Puljattiin pitkän aikaa lavan läheisyydessä ja käväistiin myös kivipakalla. Sukellusaikaa vajaa tunti, vesi 15 astetta, samoin ilma. suurin syvyys vajaa kymmenen metriä.

9.6.2017 Norja, Grotfjord

Tällä kertaa ajeltiin jo hyvin kauas Tromssasta pieneen kylään, jossa käy näköjään muitakin turisteja. Kylä sijaitsee lahdessa, pitkän hienon hiekkarannan kohdalla. Hiekkarannan ja tien välissä on hieno nurmikkoalue, varattu telttailijoille ja asuntovaunuille. Jonkinlainen vessakin löytyi, samoin grillipaikka. Oikein mukavan oloinen mesta, jossa voisi viihtyä pitempäänkin, varsinkin kun aurinko paistoi taas täydeltä terältä. Pysäköinnistä haluttiin pieni maksu, 20 norjan kruunua, n. 2 euroa. Muut valuutat ei käyneet ainakaan tuolloin, kysyimme paikalliselta herralta. Varusteet puettiin mukavasti nurmikolla ja rantaan pääsi mukavasti nurmikkoa ja hiekkarantaa pitkin. Jo pinnalta näki, että kohde syvenee hitaasti, lähdimme uimaan ulospäin rannasta ja vasemmalle, jossa päättelimme ilmakuvien perusteella olevan syvempää. Syvyyttä löysimme koko sukelluksella vain n. 7 metriä, mutta eipä haitannut. Vesi erittäin kirkasta, kalaa ja kaikkea muuta nähtävä vaikka millä mitalla. Paras sukellus koko reissulla. Nähtiin kaloja, rapuja, simpukoita, kotiloita, merviuhkoja, meritähtiä, merisiilejä ja vaikka mitä. Vedessä viihdyttiin lähes tunti. Sukelluksen jälkeen kuivateltiin rauhassa kamppeita nurtsilla ja nautimme hyvästä säästä.

Yksityiskohta meritähden jalasta
Maisemaa rannan lähellä
Levän kuorruttama rapu

8.6.2017 Norja, Blåmansvika, pohjoislaita

Eilisen paikan pohjoispuolelta löytyi autolle sen verran paikkaa, että päätimme kokeilla myös siitä. Aurinko on paistanut koko reissun ajan todella hienosti, mutta varsinkin nyt tuli jo kuuma varusteita pukiessa. Kun rantaan oli vielä parinkymmenen metrin matka kivokkoista polkua pitkin, tuntui viisiasteinen Atlantti oikein mukavalta. Lähdimme rannasta suoraan ulospäin. Paikka osoittautui hiukan tylsähköksi, tasainen loiva hiekkapohja jatkoi koko ajan, vaikka otimme syvyyttä reilusti yli 20 metriä. Nähtävää riitti kyllä täälläkin, erityisesti rannan lähellä tutkimme tiheää rakkolevakasvustoa pitkän aikaa. Nostettuamme päät pinnalle, pääsimme vielä ihastelemaan rantaan tullutta porolaumaa. Puolen tunnin sukellus, näkyvyyttä kymmenkunta metriä.

Meritähti, Blåmansvika, pohjoislaita

7.6.2017 Norja, Blåmansvika

Toisen päivän sukellukset tehtiin saman vuonon rannalla, vähän kauempana mantereesta, Blåmansvika-nimisessä paikassa. Paikka on kuin sukeltamista varten tehty. Tieltä lähtee pienempi sivutie rantaan, jossa on tilaa vaikka useammalle autolle. Rannassa on laituri, josta pystyy loikkaamaan veteen varsinkin nousuveden aikaan. Veteen voi mennä myös ihan normaalisti rannasta. Laiturin viereen vasennalle puolelle laskee vuorilta puro, joka tähän aikaan vuodesta oli erittäin kovavirtainen, aiheuttaen taas sameutta veteen. Sidemount-regut puhaltelivat eilen, joten vaihdoin varalla olleeseen takkiliiviin ja sinkkupulloon. Lähdettiin laiturilta oikealle rantaa pitkin samalla suunnistaen syvemmälle. Parempi paikka kuin eilinen, kirkkaampaa vettä ja enemmän nähtävää. Otettiin syvyyttä enimmillään 15.5 metriä. Vesi hyvin kylmää, 5 astetta, näkyvyyttä kymmenkunta metriä. Samankaltaiset nähtävyydet, lisänä pohjassa paljon savikiekkoja, ilmeisesti porukka käyttää paikkaa myös haulikkoammuntaan. Sukellusten jälkeen teimme tuttavuutta puron kanssa, yritimme uida vastavirtaan ja kun se ei onnistunut, menimme pohjaa pitkin. Virta hyvin voimakas ja vesi jäätävän kylmää, mutta saatiin huuhdeltua suolat varusteista.

Ari ja joku meriviuhka Blåmansvikanissa

6.6.2017 Norja, Kaldfjord-vuono

Jonkin aikaa suunniteltu sukellusreissu Norjaan. Otimme hyvin edullisen ja vaatimattoman mökkimajoituksen Tromso Camping - nimisestä paikasta. Kumpikaan meistä ei ollut aikaisemmin käynyt Norjassa sukeltamassa, mitä nyt netistä vähän lueksittiin. Niimpä lähdimme kartan perusteella ajelemaan vuonojen rantoja sukelluspaikkoja etsien. Ensimmäisenä iltana emme jaksaneet etsiä kauaa, vaan iskimme auton parkkiin ensimmäiseen kelvollisen näköiseen paikkaan, vedimme kamat päälle ja pulahdimme veteen.

Ratkaisu oli sinällään ihan toimiva, tosin lähellä ollut kalanviljelysäkki aiheutti vähän sameutta veteen. Näkyvyyttä ehkä kuusi-seitsemän metriä. Rannasta lähdettiin ilman suurta suunnitelmaa sukeltamaan helpon näköistä hiekkapohjaa. Heti alussa huomasin, että molemmat sidemount-regut puhaltelee läpi, mikä tuuri! No, sinnittelin niillä tämän yhden sukelluksen.

Oudon paikan ja vuotavien regujen vuoksi pysyimme matalassa, mutta nähtävää riitti näinkin. Paljon merisiilejä, kaloja, meduusoita, rapuja, meritähtiä ja vaikka mitä. Oikein mukava eka sukellus. Regujen vuoksi sukellusaika jäi 21 min, syvyyttä 8.5 m.

Taskurapu Kaldfjord-vuonolla.

26.5.2017 Vessöö, pohjoispääty

Arin kanssa varusteiden testaus-sukellus. Kuivapuku on kostunut pitkän aikaa poistoventtiilin  kohdalta ja hommasinkin siihen uuden poistoventtiilin, kun entinen ei tullut tiiviiksi edes ultraäänipesulla. No nyt pitää kuivana. Sidemount-liivistä siirsin painotaskuja edemmäs ja tein kellukkeelle uuden alakiinnityksen, toimivia ratkaisuja molemmat. Vielä pitää laittaa kannuvalon piuhalle bungee-lenkki ja siirtää D-lenkkejä ylemmäs. Muuten kaikki ok. Veden alla puoli tuntia, näkyvyys hyvä, n. 6 metriä, vesi jo 8 astetta, ilma 18. Kesä tulee.

26.3.2017 Emäsalo, Edelsviken

Arin kanssa ihan perus hupisuke. Jäälauttoja ajelehti siellä täällä, mutta arvioituamme tuulen suuntaa ja voimakkuutta, riskiarvio jäi sen verran pieneksi, että päätimme sukeltaa. Pientä kalaa näkyi jonkin verran samoin kuin yksi siloneula. Ari kehveli näki sukeltavan haahkan pariinkin otteeseen, mutta minä ihmettelin juuri silloin jotain joutavaa levätuppoa, eikä kaveri sitten viitsinyt kertoa mulle mitään. No, tämä kostetaan. 22 minuuttia vedessä, vesi 0 astetta, näkyvyyttä ehkä 3 metriä.

18.3.2017 Emäsalo, Edelsviken

Rescuediver-kurssin viimeisten osien hiomista. Skenaarioharjoitusta. Aloitettiin sukellus, jonka jälkeen todettiin yhden sukeltajan olevan kadoksissa. Veden alla tehtiin päätös etsiä sukeltajaa laajenevan neliön avulla. Sukeltaja löytyikin, mutta elottomana. Eloton sukeltaja tuotiin rauhallisesti pintaa, pyydettiin hälyttämään apua ja lähdettiin hinaamaan sukeltajaa kohti rantaa samalla riisuen hänen varusteitaan. Omat haasteensa näihin toimiin toi -1 asteinen merivesi, pieni, mutta erityisesti rannan lähellä häiritseväksi käynyt aallokko, paksut kuivapuvut hankoineen ja alle 3 metrin näkyvyys ryyditettynä helposti silttaavalla pohjalla. Sukeltajan raahaaminen liukkaille rantakiville ei sekään ollut ihan helppoa kun pelkkää aataminasuista elopainoa on lähes sata kiloa, siihen vielä varusteet päälle. No mutta hyvin selvitiin ja kurssi on hoidettu.

Kirjoita uusi kommentti: (Napsauta tästä)

123kotisivu.fi
merkkiä jäljellä: 160
OK Lähetetään.
Katso kaikki kommentit

| Vastaa

Uusimmat kommentit

01.10 | 10:04

hei, onko nuo pelkän työn hintoja ja jos on niin saako teiltä myös vetoketjuja vai tilaako asiakas itse

...
15.02 | 17:16

Lähtisin siitä että mahdollinen, mutta ei järkevä.. Tulee liian kalliiksi, eikä lopputuloksesta ole varmuutta.

15.02 | 14:19

Onko kuivapuvun koon suurentaminen mahdoton juttu?

...
07.12 | 22:01

Minulla sandiline melontapuku. Kaulamansetti haljennut, hoituuko?

Tykkäät tästä sivusta
Hei!
Kokeile tehdä oma kotisivu. Minäkin tein! Se on helppoa ja sitä voi kokeilla ilmaiseksi